Saturday, December 5, 2009

Bermulanya Fasa baru di Mansurah.




Salam semua buat pengunjung, setelah lama bercuti daripada berblog waktu ini saya rasakan tepat kerana semuanya telah selesai , dengan program ADHA’09 ,dengan MTC PCM'09, dan pada petang tadi telah berpisahlah kami warga mansurah dengan junior-junior medik yang akan berpindah universiti kerana hal-hal yang berkaitan yuran, saya akan menceritakan serba ringkas berkenaan dengan aktiviti dan program yang saya sertai, saya harap semua bacalah dengan sepenuhnya dan jangan separuh-separuh.



Bermula dengan ADHA’09 anjuran Perubatan caw.Mansurah dengan rasa yang teramat gembira ,para mahasiswa dan mahasiswi dapat mengeratkan ukhuwah sesama mereka (ukhuwah di sini tidak bermaksud ikhtilat) daripada pengarah hinggalah kepada ketua unit dan AJk kecil di bawahnya ,saya boleh gambarkan penat dan letih tetapi perasaan gembira menghilangkan semua itu kerana susahnya untuk menghimpunkan semua mahasiswa-mahasiswi di mansurah ini yang telah berjumlah seramai 1200orang dalam satu program yang besar, berbanding dengan tempat lain ,yang datang belajar di mansurah berlainan daripada tempat lain dari segi latar belakang keluarga dan pengajian semuanya ada.



Haiwan untuk dikorbankan pada hari itu ialah sebanyak 13ekor termasuk 2ekor unta ,5ekor lembu dan 6ekor qharuf atau kibas, semua yang datang pada hari itu saling bekerjasama antara satu sama lain ,kemeriahan dapat dirasai dengan pelbagai ragam manusia, kenangan ini adalah kenangan terindah saya di mesir bumi anbia” .



Yang kedua berkenaan dengan MTC ,iaitu mesyuarat agung tahunan persatuan perubatan caw.mansurah diadakan dalam suasana yang kadang-kadang senyap kadang “panas” telah menjadikan suasana mesyuarat tersebut berada dalam keadaan “hidup” yang mana 8usul telah dibahaskan dan 1usul telah ditarik balik , berbanding tahun lepas, tahun 2009 ini menyaksikan kehadiran yang amat memberangsangkan ,dari segi perbahasan usul yang nampak sudah matang oleh para perwakilan dan diselitkan dengan lawak jenaka sedikit menghiburkan bilamana mesyuarat yang selama hampir 15jam berlangsung melihatkan hanya sedikit yang pulang awal, yang lain tetap teguh berada di dalam dewan, walaupun telah letih, SYABAS di ucapkan.



Saya berharap hanya satu apabila di dalam mesyuarat kita semua bersetuju tetapi adakah kita akan menunaikan janji kita seperti dalam mesyuarat itu, berpeganglah pada janji dan kata-kata anda ,janganlah menjadi golongan yang munafik ,kasihan saya melihat orang-orang yang tidak dapat menunaikan janji ini, seorang kawan bertanya kepada saya adakah ahli PCM berjaya menjadikan mesyuarat sbg tempt berakhirnya kekusutandan semua kontroversi yang berlaku di mansurah selama setahun??!!







saya hanya mampu berfikir dan termenung sahaja dek kerana tidak berani memberi jaminan kerana di dalam hati saya risau dan saya berharap tidak akan ada usul yang sama dibahaskan saban tahun kita berada di sini.



Berkenaan dengan perpindahan junior-junior yang datang agak menyedihkan kami di mansurah tetapi apakan daya dan kekuatan dan kuasa yang terhad di sini telah menyukarkan kami berusaha ke arah itu, tetapi satu sahaja diharapkan kepada adik-adik junior semoga perkenalan kita di sini tidak terputus di tengah jalan sahaja, insyaALLAH semoga segala urusan di sana nanti dipermudahkan ALLAH.




"Berlapang dada"


"Berpegang pada Janji kita"







0 comments:

  © Memacu survival Ummah 2008

Back to TOP