Wednesday, November 25, 2009

Raya dan Yuran universitiku.



Salam perantauan dan salam eidul adha dari saya, kepada semua sahabat handai tidak kira di mana anda berada, saya mulakan kalam saya dengan BismiLlah WalhamduLillah,di sini saya bermula , apabila sesuatu benda itu tidak kena atas kepala kita sendiri maka senanglah kita berkata-kata , apa aku kisahkan semua itu??bukan aku yang kena yuran mahal …(dialog di atas adalah dialog orang yang pentingkan diri ) ,nauzubiLlah ,rentetan daripada masalah sekarang yang mana yuran di universiti Mansurah adalah yuran universiti paling tinggi di Mesir, dengan kemudahan yang tidak lengkap , yang tidak dapat jika hendak dibandingkan dengan mana-mana universiti di Mesir, tetapi kenapa aku pilih juga mesir suatu ketika dahulu??







Kerana sahabat-sahabat baik ku berada di Mesir walaupun berlainan daerah ?adakah kerana masa itu yuran universiti murah? Dan adakah aku layak bergelar mahasiswa Mesir? adakah kerana itu sahaja, adakah aku ikhlas belajar di sini? adakah pelajar-pelajar yang baru datang ke sini ikhlas ? hanya ALLAH yang mengetahui ,aku tidak tahu kerana hati manusia mudah untuk berubah, mudah untuk merasa tidak selesa, apakah sebab orang-orang yang belum selesai pengajian mereka di sini telah pulang dahulu sebelum menyahut cabaran ? aku pening tetapi aku tahu kenapa dan mengapa dan semua pelajar di Mansurah pun tahu apa sebabnya ?





Di waktu sekarang pula , krisis yuran yang tinggi ini tidak dirasai akan kebahangan isu ini, kalau di Malaysia mesti dah saman-menyaman , siap guna mahkamah lagi kot, apakah anda yang membaca ini berhati batu ,berhati keras , tidak adakah belas kasihan anda kepada pelajar-pelajar yang baru datang? apakah anda rasa lebih selamat dengan ini asalkan benda itu tidak kena-mengena dengan anda ?fikirkan ,janganlah hanya pandai berkata-kata jika anda gagal untuk berbuat sesuatu , saya tidak menafikan ada segelintir pelajar yang datang lebih banyak mendatangkan keresahan dan kesusahan kepada abang-abang senior, tetapi mereka itu sebenarnya “kecil” sahaja ,bilangan mereka itu kecil sahaja jika nak dibandingkan dengan kita semua, mungkin mereka itu tidak terasuh, mereka itu tidak tahu bahawa adakah halal cara mereka itu?kitalah kena tegur dan asuh mereka mengikut acuan ISLAM.







Bukan semua yang datang ini “nakal” belaka ,dan bukan yang datang ini semuanya orang berada bukannya anak dato’, bukan semuanya anak orang kenamaan , mereka juga adalah keluarga yang sederhana senang tetapi boleh jadi tidak mampu jika universiti sendiri mengenakan yuran sebanyak RM28,000 @USD8,000 setiap tahun pengajian bermula tahun 1 hinggalah tahun 6, apakah universiti mengkaji benda ini,? ada orang berkata perkara ini berlaku dek kerana dekan fakulti atau orang-orang yang berkaitan dengan universiti, telah mengadakan lawatan ke Malaysia tidak berapa lama dahulu.




Apabila melihat Malaysia itu maju , canggih maka apabila dia balik ,dia mencadangkan kepada universiti kita tinggikan yuran universiti kerana orang Malaysia kaya-kaya, rentetan daripada itu maka naiklah yuran , siapa sebenarnya yang membawa orang-orang terbabit,? Siapa ? AGEN? Atau pihak kerajaan sendiri? Anda sendiri lah yang menjawabnya, saya hanya nak simpan kesedihan dan kesusahan adik-adik junior yang datang biarlah apa orang nak kata , sesungguhnya saya lakukan ini kerana saya kasihan , saya ada hati , saya tidak sanggup melihat semua ini, “berpantang maut sebelum ajal” ada adik-adik junior yang datang mengadu, saya masih hiraukan ,saya tidak pekak dan saya juga tidak tuli, saya mendengar ,sahabat-sahabatku yang lain juga mendengar.







Saya bukan kempen untuk diundi ,saya prihatin kerana saya memang ada sifat itu ,kerana saya merasai betapa susahnya ibu bapa yang membesarkan untuk hantar anak-anak mereka di sini, bukan senang-senang , bukan calang-calang., Janganlah khianati amanah dan harapan ibu bapa , jangan kita datang sini hanya untuk berfoya-foya, makan pizza dan seronok-seronok kita ada cita-cita yang perlu diselesaikan , dokong lah cita-cita itu hingga anda selesai pengajian, jika DESAK boleh ditubuhkan untuk mendesak JPMK , supaya menerima 3 tuntutan berkenaan kutub Sittah , apa salahnya kalau kita juga tubuh dua ,atau tiga DESAK lagi di Mesir ,bukan untuk tujuan suka-suka, tetapi kita nak tunjuk bahawa pelajar Malaysia ini bukan mudah ditipu, bukan senang diperdaya, kita ada kesatuan dan badan pelajar di sini , bernaunglah di bawah payung yang satu itu, kita gunakan medium ini, kita gunakan sehabis-habis mungkin usaha untuk menyamakan faedah atau kelebihan di universiti lain sama seperti universiti Mansurah, jangan hanya pandai mengangguk dan menggeleng sahaja, ” katakan kebenaran walaupun pahit” bertindak sebagai mahasiswa.




Akhir kalam, saya ingin menimbulkan persoalan ini, apakah nasib pelajar-pelajar baru yang baik-baik ini di universiti ini? adakah mereka akan bertukar ke universiti lain,? apakah mansurah bukan takdir mereka,? apakah tindakan kita ? hanya melihat sahaja atau telah merasa senang dan tenang? fikirkan jika perkara ini menimpa ahli keluarga kita, renung-renungkanlah bersama-sama, semoga ALLAH s.w.t menjaga dan melindungi pelajar-pelajar malaysia di universiti mansurah , sekian wassalam...






4 comments:

Afuza Abdullah b Idiris November 26, 2009 at 8:18 AM  

tabarakallah....
barakahallahufik...
moga kita semua terus diberi kekuatan tuk membantu mereka yang memrlukan...

asrar_qalbi November 28, 2009 at 2:27 AM  

akhi jd calon ke??

Anonymous November 30, 2009 at 9:54 PM  

Wa man yattaqillaha yaja'al lahu makhraja..

Moga dipermudahkan Allah

Abu Ubaidah December 4, 2009 at 1:40 PM  

pindah sahaja ke kaherah

biar rase univ mans tak dpt duit

respek umi sebab tlong dak2 bukan medic mesir gak

  © Memacu survival Ummah 2008

Back to TOP